lauantai 10. syyskuuta 2016

Miksi kuntosalilla käyminen on niin suuri osa elämääni?

Minulle kuntosalilla käyminen on hyvin tärkeää. Itseasiassa en harrasta paljon aerobista, vaikka se olisi kyllä hyväksi myös. Joskus minulla oli se aerobinen aikakausi, mutta tällä hetkellä nautin eniten kuntosalilla käymisestä, joten suurin osin panostan siihen. Tämän huomaa varmasti blogistani, sillä suurin osa postauksistani urheiluun liittyen liittyvät kuntosalilla käymiseen. Sen lisäksi, että pidän äärimmäisen paljon rautojen nostelusta, koen siitä myös paljon etuja. Miksi tästä harrastuksesta on tullut minulle niin rakas? Tiedän, että monelle saattaa aiheuttaa hämmenystä, kun valitsen kuntosalin toisen tapahtuman sijaan. Toivon tämän selittävän edes jotain :D

Olen itsevarmempi kuin ennen. Kuntosalilla käyminen on ehdottomasti vaikuttanut itsevarmuuteeni varmaan enemmän kuin mikään muu. Tietynlaiset saavutukset ja kehittyminen ovat saaneet minussa aikaan saavuttamisen tunnetta ja ylpeyttä. Se, että ole parempi kuin  puoli vuotta sitten on äärimmäisen motivoivaa. Tulokset vaativat paljon aikaa ja juuri sen vuoksi niiden saavuttaminen tuntuu niin hyvältä ja kasvattaa itsevarmuutta.
Kaikki aloitamme jostakin ja, kun huomaat osaavasi enemmän kuin ennen, saa itsevarmuutta takuulla. Lisäksi pakaralihasten kasvattamisyritysten ohella on tullut kokeiltua salilla mitä ihmeellisimmän näköisiä liikkeitä, jolloin tottuu jo tuntemattomien hämmästyneisiin katseisiin. Ajan kuluessa olen oppinut olemaan välittämättä niistä, koska loppujen lopuksi minä hyödyn näistä erikoisista liikkeistä enkä halua hidastaa kehittymistäni koska murehdin muiden mielipiteitä. Tämä kannattaa pitää mielessä aina salilla, kun jännittää kokeilla uutta liikettä muiden edessä. Mitä väliä, jos mokaat? Ei siinä kukaan kuole :D Pahimmassa tapauksessa punastelet, toteat liikkeen tehottomaksi sinulle ja siirryt tekemään jotakin tehokkaampaa. Parhaimmassa tapauksessa olet löytänyt uuden kunkkuliikkeen, jolla saa mahtavan tuntuman kohdelihakseen.



Kuntosalilla käyminen on hyvin joustavaa. Sen voi suunnitella oman aikataulun mukaisesti eikä ole tarkkaa kellonaikaa, jolloin pitää siellä salilla olla. Kehoakin pääsee kuuntelemaan ja voi pitää välipäivän, kun siltä tuntuu. Pidän myös tietynlaisesta vapaudesta, joka vallitsee. Voi suunnitella itselleen rutiinin omien heikkouksien ja mieltymysten mukaan. Kehitystä voi seurata konkreettisesti päiväkirjan avulla ja keskittyä heikompiin lihaksiin. Olemme jokainen erilaisia, joten uskon jokaisen tietävän mikä itsellä toimii parhaiten.




Minua myös motivoi ajatus lihaksikkaammasta, terveellisestä vartalosta ja uskon kuntosaliharjoittelun olevan hyvä keino siihen. Mitä enemmän lihaksia, sen nopeampi aineenvaihdunta ja sitä enemmän kuluttaa levossa. Uskon siis rasvanpolton helpottuvan, kun on enemmän lihaksia. Mikä sen motivoimpaa, että saa syödä enemmän?:D

Lihasvoima parantaa myös toimintakykyä, luuntiheyttä (osteoporoosiriski vähenee), sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa ja veren rasva-arvoja. Hyvä lihaskunto ehkäisee tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia sekä ehkäisee ikääntymisen myötä tapahtuvia muutoksia. Voimaharjoittelun vaikutus on kuitenkin väliaikaista, joten jatkuvuus on tärkeää. Kannattaa tehdä liikkumisesta elämäntapa, niin se auttaa painonhallinnassa loppuelämän.  Kuntosalilla pääsee purkamaan stressiä, jota kerääntyy elämän muilta osa-alueilta. Itse olen ainakin hyvin stressaava yksilö ja salille lähteminen onkin ollut yksi parhaimmista selviytymiskeinoista minulle sen suhteen. Unikin tulee paremmin, kun lihakset ovat tehneet raskasta työtä (ja ne kasvavatkin levossa)

Tärkeintä minulle kuntosalilla käymisessä on kuitenkin siitä aiheutuva mielihyvä ja nautinto. Vaikka ei aina jaksaisi lähteä treenaamaan, se kuuluu arkipäiviini sekä piristää ja auttaa minua käsittelemään asioita. Uskon sen olevan myös yhteydessä henkiseen hyvinvointiini.

Korostan tähän loppuun, että on tärkeää liikkua itselleen nautinnollisella tavalla. Jos kuntosali ei ole sun juttu, ei se mitään. Löydät nautintoa jostain muusta. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ja antamaan voimaharjoittelulle mahdollisuus, jos et ole sitä vielä tehnyt. Itse ainakin olin ennen voimaharjoittelun aloittamista hyvin ennakkoluuloinen sen suhteen.
Finaali lähestyy! iiks

-Isabella

snapchat: marjaisabella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Translate

Minkälaisia postauksia enemmän?