maanantai 4. heinäkuuta 2016

Putkirullaus osaksi alkulämmttelyä?

Rullausta voi kätevästi käyttää alkulämmittelyssä. Mielestäni sitä on kiva hyödyntää lämmittelyssä, koska se on yksinkertaista ja tehokasta. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että sen ei kuulu sattua ja lihasta ei saa väsyttää. Rullaan ennen treeniä vain kevyesti maksimissaan 10 sekuntia per lihas. Tarkoituksena on siis vain lämmittää lihasta. Nopea sively rullan kanssa riittää enemmän kuin tarpeeksi. Nämä nopeat sivelyt parantavat mm. verenkiertoa ja pintafascian hermoston toimintaa.  Itse tein aikoinaan virheen, että käytin liikaa voimaa rullauksessa ennen treeniä. Tämä kiristi lihaksia ja vaikutti huonosti treeneihin sekä olen kuullut sen lisäävän loukkaantumisriskiä :( .

DSC_0625

Kohdistan rullauksen lihaksiin, joita aion treenata sekä valmiina jumissa oleviin lihaksiin. Esimerkiksi ennen jalkatreeniä sivelen kevyesti ja nopeasti edestakaisin max. 10 sekuntia etu- ja takareidet joko yksi jalka kerallaan (kohdistaa enemmän painetta!) tai kummatkin samaan aikaan. Sama juttu pohkeisiin ja pakaroihin! Muista, että ei saa tuntea kipua.

Pidän itse paljon rullauksen käytöstä osana alkulämppää, koska tunnen saavani oikeanlaisen ja kevyen kohdistuksen juuri kohdelihakseen. Näin valmistan lihakseni kovaankin treeniin. Jotenkin rullaaminen on kivempaakin kuin pelkkä perinteinen venyttely. Staattinen venyttely heikentää voimantuottoa. Koen putkirullauksen auttaneen minua liikkuvuudessa, erityisesti kyykyissä. Treenaan jalkoja monta kertaa viikossa ja sen vuoksi rullaus on minulle tarpeellinen osa alkulämmittelyä varsinkin ennen jalkatreeniä. Suosittelen käymään putkirullaus-tunnilla tai perehtymään siihen tietoa hakien tarkemmin, jos ei ole ennestään ollenkaan tuttu. Putkirullaus saattaa ensin tuntua hieman oudolta ja vaatia tottumista. Jos ei tiedä mitä tekee, se voi olla jopa haitallista.

DSC_0622

HUOM! jos itse et vielä rullaa omista niin suosittelen kokeilemaan! Itse huomasin eron liikkuvuudessa ja palautumisessa, kun aloitin rullan käytön. Minulla olisi teille kiinnostuneille -10% koodi foamroller.fi-sivustoon kaikista tuotteista (koodi: marjaisabella)

Keskity ennen treeniä siis nopeaan ja lyhyeen rullaukseen, jonka tarkoituksena on avata lihaksia ja valmistaa ne treeniin. Blogiin tulee myöhemmin vielä lisää postauksia putkirullauksen käytöstä ja kokemuksia :)

Aurinkoista viikon alkua!

-Isabella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Translate

Minkälaisia postauksia enemmän?